Seurakunta on ihmisiä varten

Tuomas Niskanen Keravan kirkon edessä.

”Elämän, niin kuin evankeliuminkin, syvin olemus on mielestäni ilo. Siitä saamme lähteä liikkeelle ja sitä iloa saamme jakaa ympärillemme”, sanoo Keravan seurakunnan johtavana kappalaisena aloittanut Tuomas Niskanen.

Keravan seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi Tuomas Niskasen seurakunnan johtavaksi kappalaiseksi viime marraskuussa ja hän aloitti virassa vuoden alussa. Sitä ennen hän oli ollut jo virkaa toimittavana johtavana kappalaisena heinäkuusta alkaen.

Johtava kappalainen toimii seurakunnan pappien ja kanttorien esimiehenä. Hallinnollisten tehtävien lisäksi johtava kappalainen tekee myös ihan tavallista papin työtä, johon kuuluu jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia, kasteita, häitä ja hautaan siunaamisia, sekä esimerkiksi rippikouluryhmien ohjaamista. ”Papin työssä tärkeää on palvella, olla keravalaisia varten, katsella heidän kanssaan arjen ja juhlan keskellä aina uudestaan hyvää sanomaa rakastavasta Luojastamme”, Tuomas Niskanen tiivistää.

Koronavirustilanne on vaikuttanut myös seurakunnan toimintaan. Yleisötilaisuuksia on jouduttu perumaan ja osallistujamääriä rajoittamaan. Samalla kuitenkin on syntynyt myös uusia tapoja toimia. Esimerkiksi sunnuntain jumalanpalveluksiin on voinut osallistua verkossa jo kohta vuoden ajan, myös esimerkiksi perhekerhoja, nuorteniltoja ja keskipäivän rukoushetkiä on lähetetty verkossa ja osa ryhmistä on voinut kokoontua etäyhteyksin. ”Koronan aikana ei voida olla lähellä, katsoa ja kuulla ja vaikuttua toisesta ihmisestä, mutta samalla olemme joutuneet miettimään, miten sen hyvän sanoman, joka on edelleen sama, voimme välittää keinoilla, joita emme aina heti osaa. Ja se tekee hyvää, vaikka ensin onkin vaikeaa.”

Tuomas Niskanen kertoo halunneensa papiksi pikkupojasta lähtien ja kirjoittaneensa ensimmäisen saarnankin, kun oppi kirjoittamaan. Lapsuuden toiveammatissa hän on viihtynyt. Tärkeimpinä työvälineinään hän mainitsee korvat ja Raamatun. Toki tietokoneen äärelläkin aikaa kuluu. Vaikeinta on ollut oppia elämään osin eri rytmissä oman perheen kanssa, koska työhön kuuluu paljon myös viikonloppu- ja iltatyötä. Hänen Mäntsälässä asuvaan perheeseensä kuuluu puoliso ja kolme pientä lasta.

Keravan seurakunta tuli Tuomas Niskaselle tutuksi jo opiskeluvuosina, jolloin hän oli ollut seurakunnassa töissä. ”Vaikutelma Keravasta on hyvä - paikkakunta ja seurakunta tuntuvat elävältä, on aktiivisia tekijöitä ja vastuunkantajia, tehdään yhteistyötä moneen suuntaan ja ollaan valmiita miettimään asioita uudesta vinkkelistä. Ja tehdään sekä eletään jumalanpalvelusta yhdessä! Sitä tuskin koronakaan voi sammuttaa, ja uusia keinoja keksitään koko ajan, se on innostavaa. ”

Raamatun henkilöstä läheiseltä tuntuu kaima Tuomas. ”Samaistun usein opetuslapsi-kaimaani, joka oli heikkouskoinen ja muutenkin hitaasti lämpiävän oloinen kaveri. Jos muinaisessa Israelissa oli hämäläisiä, hän taisi olla. Minua lohduttaa ja rohkaisee, että hänessäkin Jeesus näki luomisen hyvyyttä ja kykyjä, ja hänellekin oli paikka Jumalan suunnitelmissa.”

Kirjoitus on julkaistu 24.2.2021 Keski-Uusimaa Viikko-lehden Kirkonmäeltä-palstalla.

2021-03-03 12:31:00.0