Seurakunta jakaa korona-avustuksena tabletteja hoivakoteihin ja myöntää lahjakortteja työttömäksi tai lomautetuksi joutuneille

Seurakunnan ja Hoivakoti Vomman työntekijät seisovat hoivakodin kyltin edessä. Lähihoitaja Paavola pitää ta...

tablettilahjoitus vietiin perille hoivakoti Vommaan. Lahjoitusta vastaanottamassa olivat lähihoitajat Oili Paavola (2. oik.) ja Bijou Natifasafi. Lahjoituksen luovuttivat johtava diakoniatyöntekijä Mirva Nyman (vas.) ja diakoniapappi Kristiina Nyman.

Valtio myönsi syksyllä 2020 koronapandemian takia seurakuntien diakoniatyölle ylimääräisen avustuksen kompensoimaan koronan takia menetettyjä verotuloja. Valtion taholta haluttiin varmistaa, että seurakunnat voivat jatkaa tärkeää työtään paikallisten ihmisten tukena ja apuna myös koronakriisin keskellä.

- Keravalla valtion koronatuki päätettiin ohjata hoivakotien asukkaille ja koronan takia työttömäksi jääneille tai lomautetuille. Lisäksi tuki mahdollisti ruokakassien ja lahjakorttien jaon viime jouluna taloudellisesti tiukoilla oleville keravalaisille, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Mirva Nyman.

Keravalaisille hoivakodeille lahjoitetaan tabletteja eli taulutietokoneita, jotta asukkaat voivat olla yhteydessä omaisiin ja läheisiin ja osallistua esimerkiksi seurakunnan tilaisuuksiin verkon välityksellä.

- Me papit käymme säännöllisesti hoivakodeissa ja laitoksissa pitämässä jumalanpalveluksia ja tapaamassa asukkaita ja henkilökuntaa. Itse olen ollut Vomman omapappi sen perustamisesta lähtien. Nyt pandemia-aikana olemme käyneet vain pyydettäessä yksittäisten asukkaiden luona. Olemme välittäneet hoivakodeille linkkejä striimatuista tilaisuuksista ja vieneet diakoniatiimin tervehdyskirjeitä asukkaita ilahduttamaan. Lahjoitustablettien avulla asukkaat voivat osallistua myös seurakunnan tapahtumiin entistä paremmin, diakoniapappi Kristiina Nyman toteaa tyytyväisenä.

Ensimmäisenä lahjoituksen vastaanotti juuri Hoivakoti Vomma ja sen lähihoitajat Oili Paavola ja Bijou Natifasafi.

- Tämä on meille tosi tärkeä juttu. Nyt asukkaat voivat olla videopuheluilla yhteydessä myös kauempana asuviin omaisiin, iloitsee Paavola.

Keravalaiset koronan takia työttömäksi tai lomautetuksi joutuneet voivat hakea 30. huhtikuuta mennessä korona-avustuksena ruokakaupan lahjakorttia. Lahjakortti myönnetään kirjallisen hakemuksen perusteella. Tarkempia ohjeita hakemuksen tekemisestä voi lukea verkkosivuiltamme.

- Hakemus on aivan vapaamuotoinen selostus omasta tilanteesta. Diakoniatyöntekijät auttavat tarvittaessa hakemuksen tekemisessä. Päätökset hakemuksiin annetaan kesäkuun alkuun mennessä. Tätä avustusta kannattaa ehdottomasti hakea, jos korona on koskettanut omaa taloutta, Nyman kannustaa.

2021-04-19 14:11:00.0