Koronarajoitukset lievenevät: messuissa, kasteissa, häissä ja hautajaisissa osallistujia voidaan ottaa tilan koon mukaan.

Keravan kirkko, seinällä iso banderolli jossa teksti Usko, toivo, rakasta Keravan taivaan alla.

AVI ja tuomiokapituli ovat antaneet uudet ohjeet koronarajoituksista. Ohjeet ovat voimassa 15.6. saakka. Lievennyksiä rajoituksiin on luvassa porrastaen.

Kapitulin ohjeen mukaan jumalanpalveluksissa ja toimituksissa eli kasteissa, häissä ja hautajaisissa osallistujia voidaan ottaa paikalle ns. sektorimallin mukaan. Jokaiselle tilalle on määritelty sektorimallin mukainen maksimiosallistujamäärä (kirkko 52, siunauskappeli 26, seurakuntakeskuksen iso sali 20, Kalevan seurakuntatalon sali 20 ja Savion uuden kerhotilan sali 10 henkilöä). Tähän lukuun lasketaan mukaan vapaaehtoiset kirkkoväärtit, mutta ei seurakunnan työntekijöitä.

Kirkossa ja muissa tiloissa on pidettävä huolta lähikontaktien välttämisestä niin, että kahden metrin etäisyys toiseen ihmiseen säilyy kaikissa tilanteissa. Tämä ei koske saman perheen jäseniä. Tilaisuudessa tulee noudattaa tilaisuuden aikana annettavia ohjeita turvallisuuteen ja hygieniaan liittyen. Seurakunnan tiloihin saa jatkossakin tulla vain täysin terveenä. Käsien pesua tai desinfiointia edellytetään seurakunnan tiloihin tulevilta. Kannustamme myös maskin käyttöön.

Konfirmaatiomessuihin ei oteta messuvieraita, vaan ne striimataan jatkossakin,  kunnes rajoitukset lievenevät selkeästi ja jokaiselta konfirmoitavalta voidaan ottaa läheinen tai läheisiä kirkkoon.

Kirkolliset toimitukset toteutetaan vain seurakunnan tiloissa ja niihin voidaan ottaa sektorimallin mukainen määrä osallistujia. 1. kesäkuuta alkaen kirkolliset toimitukset ovat mahdollisia myös ulkona, esimerkiksi kaste tai häät omassa pihapiirissä tai hautaan siunaaminen  haudalla. Tällöin kokoontumisrajoite ulkona on 50 henkeä.

Sektorimallin mukaiset lievennykset koskevat ainoastaan jumalanpalveluksia ja hartauksia ja toimituksia. Muu aikuisten toiminta diakonian kahvikärryä lukuun ottamatta on edelleen tauolla. Toimintaa pyritään avaamaan kesän aikana koronaturvallisesti, mikäli rajoitukset sallivat myös sisätiloissa suurempia kokoontumisia. Ulkotiloissa 50 hengen kokoontumisrajoite astuu voimaan 1. kesäkuuta myös muussa toiminnassa kuin jumalanpalveluksissa ja toimituksissa.

Yhteisvastuun liikuntatempauksen avajaistapahtuma 29.5. toteutuu kaupungin antamia rajoituksia (50 henkeä ulkona) noudattaen. Hautausmaapäivä 3.6. toteutuu kokoontumisrajoituksia noudattaen eli kappelin hartauteen ja urkumatineaan otetaan 26 henkeä.

Lasten ja nuorten harrastustoiminnassa noudatetaan kaupungin linjauksia. Koululaisten kesäkerhot ja leirit sekä rippikoulut toteutetaan suunnitelmien mukaan.

2021-05-26 12:12:00.0