Kohtaamisia kahvikupin ääressä jo kolmekymmentä vuotta

Mirva Nyman ja Irja Mononen.

Lähes 30 vuotta vakiopaikalla Savion avoimessa kahvilassa istunut Irja Mononen (oik.) iloitsee yhdessä seurakunnan diakoniatyöntekijä Mirva Nymanin kanssa siitä, että kahvila on jälleen avoinna.

Seurakunnat järjestävät monenlaista maksutonta toimintaa, jonka tavoitteena on tarjota kohtaamispaikkoja eri elämäntilanteessa oleville ihmisille. Toiminta on jälleen käynnistymässä koronatauon jälkeen koronaohjeistuksia noudattaen. Savion avoimessa kahvilassa on elämän iloja ja suruja jaettu jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan.

Maanantaiaamuisin Keravalla Savion seurakuntatalossa käy jälleen iloinen puheensorina. Keravan seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Mirva Nyman kertoo, että Savion kahvilassa on käynyt säännöllisesti viitisentoista eläkeläistä ja mukana on sekä naisia että miehiä. Vakiokävijät saapuvat jo hyvissä ajoin ja ensimmäiset kuulumiset jaetaan seurakuntatalon aulassa ennen tilaisuuden alkua.

Avoimen kahvilan alkuajoista lähtien melkein joka viikko Savion avoimessa kahvilassa paikalla on ollut Irja Mononen. ”Lähdin aikanaan mukaan uteliaisuudesta. Olin juuri jäänyt eläkkeelle 1990-luvun alussa, näin lenkillä lapun, jossa luki ”avoin kahvila” ja päätin tulla katsomaan. Sen jälkeen olen ollut poissa vain silloin, kun olen ollut sairaana tai on ollut hammaslääkäri tai muu pakollinen meno”, hän kertoo.

”Tykkään käydä täällä. Olen sellainen, että kiinnyn. Olen kuin kanto metsässä”, Irja Mononen hymyilee, ”Tärkeää on vapaa ilmapiiri. Täällä ei tarvitse pingottaa vaan voi olla sellainen kuin on.”

Savion avoimessa kahvilassa ohjattua keskustelunaihetta ei ole, vaan puheenaiheet tulevat kävijöiltä ja jokainen voi aloittaa juttelun omassa mielessään olevasta aiheesta. ”Puheenaiheet ovat moninaisia, sillä mukana on eri puolelta Suomea tulevia ihmisiä ja hienoja elämäntarinoita. Mukana on myös monia pitkään Saviolla asuneita ja paikallishistoriasta kuulee täällä elävää tietoa”, kertoo Mirva Nyman.

Savion kahvilassa käy myös paljon yksineläviä, joille ei kotona ole juttuseuraa. ”Puhuminen on ihmiselle tärkeää ja joskus tuntuu, ettei yön jälkeen äänikään lähde, jos ei ole pitkään aikaan puhunut kenenkään kanssa”, Irja Mononen naurahtaa.

Kahvittelun ja keskustelun lisäksi tilaisuuteen kuuluu hartaushetki ja mukana on seurakunnan diakoniatyöntekijä. Savion avoimessa kahvilassa kerätään pieni kahviraha, jonka tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle. Yhteisvastuukeräykseen liittyy myös hauska muisto: Irja Mononen ja Mirva Nyman kertovat, että vuonna 2006 Yhteisvastuukeräyksellä tuettiin ihmisarvoista vanhuutta ja Savion avoimen kahvilan osallistujat pääsivät valtakunnallisen Yhteisvastuukeräyksen viestintämateriaaleihin valokuvamalleiksi mukaan.

Myös uusia ihmisiä mahtuu kahvilaan mukaan. Mitä Irja Mononen haluaisi sanoa henkilölle, joka pohtii, rohkenisiko lähteä mukaan toimintaan? ”Mukaan vain. Kokeilemalla sen näkee,” hän kannustaa.

Keravan seurakunnan toimintaa:
Savion avion avoin kahvila maanantaisin klo 9.30–11 Savion kerhotilassa, Koivikontie 10
Kahvihetki Kalevassa parittomien viikkojen torstaisin klo 13–14.30 Kalevan seurakuntatalossa, Ritakatu 2
Katupappilan Olohuone avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–13, Kauppakaari 8.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa Viikko -lehden Kirkonmäeltä-palstalla 22.9.2021

2021-09-24 13:28:00.0