Tyttöjen ja vammaisten koulutus on avainasemassa Nepalissa

Kirsti Kirjavainen työskenteli 30 Nepalin-vuotensa aikana erityisesti naisten aseman puolesta.

Nepalissa yli 30 vuotta Suomen Lähetysseuran tehtävissä toiminut Kirsti Kirjavainen vierailee Keravan seurakunnan lähetyspiirissä tiistaina 9.11. klo 13 Keravan seurakuntatalon rippikoulusalissa (Papintie 2, 3. krs). Sairaanhoitaja-kätilön koulutuksen saanut Kirjavainen työskenteli Nepalin-vuosinaan 1977–2013 vammaisten ja naisten aseman parantamiseen pyrkivissä projekteissa ja ihmiskaupan vastaisessa työssä. Kirjavainen oli perustamassa muun muassa äitiys- ja lastenneuvolatoimintaa ja aikuisten lukutaitoryhmiä.

- Palkitsevinta on ollut nähdä asennemuutos, joka koskee tyttöjen ja vammaisten koulutusta, syrjintää ja kastisyrjintää, Kirjavainen toteaa.

Kirjavaisen mukaan köyhyyttä voidaan vähentää kouluttamalla kehitysmaiden naisia ja parantamalla heidän asemaansa. Lähetyspiirissä hän kertoo tästä työstä.

- Monet muutokset ovat toteutuneet kirkon ja kansalaisjärjestöjen yhteistyössä, suomalaisten tukijoiden, seurakuntien ja valtion kehitysyhteistyön varojen avulla.

2021-11-05 10:15:06.0