Savion seurakuntatalolle jätetään jäähyväiset viimeisessä jumalanpalveluksessa

Savion seurakuntatalo syksyllä Koivikontieltä päin kuvattuna

Keravan seurakunnan toiminta Savion seurakuntatalossa on päättynyt vuoden 2020 lopussa ja siirtynyt uusiin toimitiloihin seurakuntataloa vastapäätä. Sunnuntaina 21.11.2021 klo 14 alkaen Savion seurakuntatalossa vietetään viimeinen jumalanpalvelus, jonka lopuksi toimitetaan desakralisaatio. Se riisuu tilasta pyhän.

Viimeisessä jumalanpalveluksessa seurakuntatalon alttari tyhjennetään ja symbolinen esineistö viedään kulkueessa uuteen toimitilaan, jossa vietetään kahvitilaisuutta jumalanpalveluksen jälkeen. ”Tilaisuus ei sinänsä ole juhlajumalanpalvelus tai erityinen toimitus, jolle olisi olemassa oma rakenne ja kaava. Sen sijaan seurakunta kokoontuu yhteiseen jumalanpalvelukseen, jonka myötä katse kiinnittyy vanhasta tilasta uuteen. Voisi jopa ajatella, että vietämme tilojen hautajaisia”, sanoo Keravan seurakunnan kirkkoherra Markus Tirranen. Jumalanpalvelus toimitetaan kirkkovuoden mukaisesti, mutta siinä näkyy vahvasti tilaisuuden luonne ja vanhasta kirkkotilasta luopuminen.

Vuonna 1972 valmistunut Savion seurakuntatalo on tullut käyttöikänsä päähän ja sille on haettu purkulupaa.  ”Savion seurakuntatalon viimeinen jumalanpalvelus eli desakralisaatio on varsin harvinainen tilaisuus. Toisaalta uskon, että nämä tilaisuudet tulevat yleistymään maassamme, kun seurakunnat luopuvat tiloista sopeuttaessaan toimintaansa”, kirkkoherra arvioi.

Seurakunta kerää muistoja seurakuntatalosta

Savion seurakuntataloon liittyy paljon muistoja. Se on ollut tuttu osa Savion maisemaa ja tilassa on järjestetty monenlaista toimintaa. Siellä on vietetty lukuisia kastejuhlia, muistotilaisuuksia ja hääjuhlia. Kerhot, pienryhmät ja muut tilaisuudet ovat koonneet ihmisiä yhteen vuosien saatossa. Aikanaan seurakuntatalossa vietettiin myös säännöllisesti jumalanpalveluksia.

Keravan seurakunta kerää Savion seurakuntatalon vuosien varrelta muistoja, tarinoita ja kuvia. Muistoja voidaan lukea seurakuntatalon viimeisen jumalanpalveluksen yhteydessä tai julkaista Keravan seurakunnan viestintäkanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeessä. Kuvia ja muistoja voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen viestinta.kerava@evl.fi. Halutessaan voi mainita, jos ei halua nimeään julkaistavan muiston yhteydessä. Lähetettäviin kuviin tulee olla julkaisulupa kuvan ottajalta ja kuvissa näkyviltä ihmisiltä.

”Nostamalla muistoja esiin kiitämme seurakuntaa hyvin palvelleesta tilasta. Samalla muistot kertovat, että vanhan päättyessä on aika aloittaa jotakin uutta. Muistot jäävät elämään. Uudet muistot odottavat tekijäänsä”, tiivistää Markus Tirranen.

Savion seurakuntatalon viimeinen jumalanpalvelus su 21.11.2021 klo 14 Savion seurakuntatalossa, Koivikontie 9 (kulku Koivikontieltä). Jumalanpalveluksen toimittavat liturgi Markus Tirranen, kanttori Heli Kaasalainen, liturginen diakoni Mirva Nyman sekä avustajat Sirpa Lappeteläinen, Vaito Niinisalo ja Jari Timonen. Jumalanpalveluksen jälkeen kahvitilaisuus seurakunnan uudessa toimitilassa osoitteessa Koivikontie 10.

2021-11-08 15:23:00.0