Kirkko tarttuu työn ja työttömyyden ongelmiin

Kirkko käynnistää hankkeen innovoimaan toimintamalleja ja käytäntöjä työttömyysongelman ratkaisemiseksi. Työryhmän kokoonkutsujana on Helsingin piispa Irja Askola.

Kirkko, työ ja työttömyys -hankkeen toteuttavat yhteistyössä kirkkohallitus ja Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö TVY ry. Hankkeeseen kutsutaan mukaan kaikkia kiinnostuneita tahoja.

Suomessa vallitsee pitkään jatkuneen niukkuuden ajan taloustilanteen vuoksi haastava työllisyystilanne. Pitkäaikaistyöttömyys on nousemassa 1990-luvun tasolle: Maassamme oli huhtikuussa yli 122 000 pitkäaikaistyötöntä.

”Jostain syystä Suomessa on kovin vähän nostettu esiin tilanteen vakavuutta ja soitettu suurtyöttömyyden hätäkelloa. Hälytyskellon naruun tartutaan nyt kirkossa”, sanoo yhteiskuntatyön asiantuntija Kari Latvus kirkkohallituksesta.

Hankkeessa nostetaan esille työttömien ihmisten oma ääni ja osallistavat sosiaalipoliittiset käytännöt. Hankkeen avaustilaisuudessa puhunut piispa Irja Askola korosti luovuttamattoman ihmisarvon merkitystä:

”Työttömyyden, sairauden tai uupumuksen keskellä ihmisen persoona on arvokas, vuosikymmenten historian ja elämänkokemuksensa mukanaan kantava. Ihminen on muutakin kuin palkkakuitin, sairauskertomuksen tai toimeentulolomakkeen kokoinen.”

Kirkko, työ ja työttömyys -hankkeen tavoitteena on profiloida kirkon ja diakonian rooli työttömyyden ja työllistämisen kysymyksissä, nostaa esiin eri haavoittuvien ryhmien työttömyystilanne sekä innovoida erilaisia toimintamalleja ja käytäntöjä ongelmien ratkaisemiseksi.

Lue lisää hankkeesta.

Fri Jun 17 08:34:01 EEST 2016