Luokkaretkellä Keravan kirkossa

Teimme luokkaretken Keravan kirkkoon ja tutustuimme kirkkotaiteeseen ja kellotorniin. Meitä oli vastassa seurakuntasisar, joka toivotti meidät tervetulleiksi kauniiseen kirkkosaliin. Hän oli merkinnyt 10 eri kohdetta, joista oppilaat saivat esittää kysymyksiä.

Yhtenä kohteena oli kirkon alttaritauluna toimiva kuvanveistäjä Kauko Räsäsen reliefi nimeltään Jumalan voima. Myös alttarikrusifiksi on Räsäsen suunnittelema. Krusifiksissa Jeesuksen pään yläpuolella on kirjaimet INRI - Jeesus Nasaretilainen juutalaisten kuningas. Kastepuu otettiin käyttöön vasta 2015. Jokainen kastettu saa siihen oman virkatun kukkasen. Näin puun kukinta kasvaa kasteen saaneiden lasten myötä. Kirkon urut kiinnostivat oppilaita. Ovathan ne upeat. Niissä on pillejä 2047 kappaletta. Pienin on noin puoli senttiä korkea ja suurin on noin 5 metriä korkea ja painaa 50 kg.

Kaikki oppilaat olivat kovin kiinnostuneita eri kohteista ja kysymyksiä riitti. Oli ilo seurata ala-asteen oppilaiden asiallista käytöstä. Kukaan ei lähtenyt omin päin seikkailemaan tai juoksentelemaan isossa salissa.

Oppilaat pääsivät kiipeämään myös kirkon kellotorniin. Sinne en itse päässyt. Minun piti valvoa alhaalla ja jakaa oppilaat, joita oli 20, pieniin ryhmiin. Näin kukin ryhmä pääsi tutustumaan kirkon kolmeen pronssikelloon. Ne soittavat eri sävellajeja, jotka on suunnitellut seurakunnan kanttorina toiminut Pekka Laakkonen. Myös ylhäältä tornista näkyy koko Keravan keskusta. Itse kirkkohan on rakennettu pappilanmäelle, jonne johtaa kymmenet portaat.

Toimin luokkaretkeläisten oppaana Kanniston Svenskbacka skolan kouluisoäitinä.

Skolfarmor Helena Virtanen