Hautajaiset

Jeesus sanoo:

"Minä olen ylösnousemus ja elämä.
Joka uskoo minuun, saa elää,
vaikka kuoleekin, eikä yksikään,
joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

(Joh. 11:25-26)

Läheisen ihmisen kuolema on aina suuri menetys ja suru varjostaa arkea. Surun tunteet ovat aina henkilökohtaisia ja yksilöllisiä. Erilaiset tunteet saattavat vaihdella surusta kaipaukseen ja hämmennykseen. Myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Luopumisen hetkellä voimme jättää oman ja kuolleen läheisen elämän suurempiin käsiin Jeesuksen lupauksen kautta.

Surun tunteiden keskellä omaisilla on myös halu ja tarve huolehtia hautajaisjärjestelyistä mahdollisimman hyvin. Järjestelyjen hoitamisessa auttavat kirkkoherranvirasto ja hautaustoimistot. Lisätietoja saat myös Opas surevalle -verkkosivuston kautta.

Ihminen istuu selin kasvot kohti metsäistä maisemaa, jonka takaa aurinko nousee.
Opas surevalle tarjoaa käytännön tietoa avuksi hautajaisjärjestelyihin.

Hautajaisjärjestelyissä ja tilan varaamisessa ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Lue lisää tilojen vuokraamisesta ja hinnoista.

Keravan seurakunnan hautausmaa sijaitsee Tuusulan kunnan puolella noin kolme kilometriä Keravan keskustasta Kulloontien varrella. Samassa yhteydessä sijaitsee Keravan siunauskappeli.

Hautainhoitoasioissa palvelee toimistosihteeri Päivi Grönlund, p. 0400 378 210.

Kirkkoherranvirasto palvelee

Kirkkoherranvirasto palvelee omaisia käytännön järjestelyihin liittyvissä asioissa.

Kirkkoherranvirastossa voidaan selvittää:

•  hautauksen aika ja paikka
  •  papin, kanttorin ja seurakunnan tilojen varaaminen
  •  hautaustapa (arkkuhautaus/tuhkaus, uurnahautaus/tuhkan sirottelu)
  •  hautatiedot
  •  haudanhoitovaihtoehdot
  • seurakunnan perimät maksut
  • sanomakellojen soittaminen

Kirkkoherranvirastoon voi tulla, vaikka hautauslupa vielä puuttuisikin. Valmisteluissa on tärkeää, että omaiset saavat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteyden siunauksen toimittavaan pappiin. Näin pappi voi olla omaisten tukena jo ennen hautajaisia.

Kirkkoherranvirasto
Kirkkoherranvirasto toimii Katupappilassa osoitteessa Kauppakaari 8.
p. 040 687 7840 ja p. 0400 378 087
Avoinna ma-pe klo 9-15.

Hautaustoimistossa asiointi

Hautaustoimisto voi ottaa huolehtiakseen kaikesta hautaukseen liittyvästä. Toimistojen alaan kuuluvat mm.

• yhteys kirkkoherranvirastoon
  • asioiminen viranomaisten kanssa
  • arkun / tuhkauurnan myynti
  • vainajan pukeminen ja kuljettaminen
  • kuolinilmoituksen välittäminen lehtiin
  • muistotilaisuuden järjestäminen
  • kukkien hankkiminen
  • neuvonta pesänselvitys- ja hautausavustusasioissa
  • hautamuistomerkki
  • valokuvaaja
  • kantajat
Keravan hautausmaa kesällä.
Enkeli harmaassa maisemassa kiven reunalla pohtimassa.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö