Häät

Pappi näyttää sormusta etualalla selin olevalle hääparille.

Onnea ja iloa sekä Jumalan siunausta yhteiselle elämälle, kun haluatte sanoa  - Tahdon!

Naimisiin voi mennä joko kirkollisesti tai siviiliviranomaisen edessä. Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Se on samalla pyhä toimitus ja oikeudellinen tapahtuma.

Vihkiminen toimitetaan usein kirkossa tai muussa sopivassa paikassa. Kirkon ja hääpaikan varauksissa kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä, varsinkin jos suunnittelee häitä kesäaikaan.

Kirkollinen vihkiminen voidaan järjestää yksinkertaisestikin, jolloin paikalla on vihkiparin lisäksi pappi ja kaksi todistajaa.

Kirkossa voidaan vihkiä pari, jonka osapuolet ovat rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellainen pari, jossa toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla. Jos rippikoulu on jäänyt aikoinaan käymättä, aikuisrippikoulun voi käydä pienryhmässä, kahdenkeskisissä tapaamisissa papin kanssa tai verkossa. Kirkkoon liittymisestä löydät lisää tietoa Liity kirkkoon -sivulta.

Avioliiton siunaaminen

Siviiliviranomaisen edessä tai muualla kuin Suomessa solmittu avioliitto voidaan siunata kirkollisesti. Avioliiton siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla. Avioliiton siunaamista voi pyytää myös silloin, jos vain toinen avioparista kuuluu kirkkoon.

Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Avioliiton esteiden tutkinta

Esteiden tutkinta tehdään morsiamen tai sulhasen seurakunnan kirkkoherranvirastossa tai maistraatissa. Esteettömyystodistus tulee hakea viimeistään viikkoa ennen toimitusta ja se on voimassa neljä kuukautta.

Samassa yhteydessä voi pyytää kuulutuksia eli naimisiin aikovan parin nimien lukemista kirkossa.

Lue lisää esteiden tutkinnasta.

Papin kanssa keskustellen

Vihkipappi tulee useimmiten kotiseurakunnasta, mutta vihkijäksi voi pyytää myös muuten tuttua pappia.

Vihkipapin kanssa sovitaan toimituskeskustelusta ja mahdollisesta harjoituksesta vihkipaikalla. Keskustelussa tutustutaan, keskustellaan avioliitosta ja käydään läpi vihkikaava. Musiikista on hyvä sopia suoraan kanttorin kanssa. Vihkipappi ottaa yhteyttä pariin hyvissä ajoin ennen vihkimistä.

Naimisiin Keravalla

Keravan kirkko on erinomainen vihkipaikka. Sinne saa kesän suosituimpinakin lauantaina hyvin vihkiaikoja. Siellä on erittäin hyvä akustiikka. Kirkossa myös näkee joka paikalta yhtä hyvin, koska siellä ei ole pylväitä tms. näköesteenä.

Kirkollinen vihkiminen ei maksa mitään - kirkosta ei oman seurakunnan jäseneltä peritä vuokraa ja pappi on ilmainen.

Jos kirkko tuntuu liian isolta, voi vihkimisen järjestää Kalevan tai Savion seurakuntatalossa tai vaikka seurakuntakeskuksen kappelissa.

Tunnelmallinen vihkipaikka Keravalla on kirkoksi vihitty Paasikiven Nuorisokylän ylläpitämä Valkean Karitsan kappeli, Linkki avautuu uudessa välilehdessä josta voi kysellä Sanna Mäkelältä, sanna.makela@paasikivennk.fi .

Vihkiä voidaan toki vaikka kotona, mökillä, pihalla tai melkein missä tahansa vihkiparin toivomassa paikassa - vaikka kuumailmapallossa!

Hääjuhlat

Seurakunnan tiloja voi vuokrata myös hääjuhlia varten. Tarjolla ovat esimerkiksi seurakuntakeskuksen sali ja Kalevan seurakuntatalo.

Keravalla suosittuja juhlatiloja ovat esimerkiksi Lapilan kartano, Keravan kartano, Viertolan toimintakeskus ja Klondyke-talo.

Kun haluat järjestää häät tai avioliiton siunaamisen Keravalla, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Vihkittävän parin kädet, sormusta pujotetaan sormeen.

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus