Hallintosihteeri Jarmo Österman jää eläkkeelle

Jarmo Österman Keravan kirkon edessä.

Hallintosihteeri Jarmo Österman on jäämässä jouluna vuosilomalle ja sen jälkeen eläkkeelle.

Tässä Jarmon ajatuksia eläkkeelle jäämisen kynnyksellä:

Koska olet tullut seurakuntaan töihin ja mitkä ovat olleet työtehtäväsi täällä?
Aika tarkkaan viisi vuotta olen ollut täällä töissä. Ensimmäisen puolen suntiona ja sitten toisen puolen hallintosihteerinä.

Mikä on ollut parasta työssäsi seurakunnassa?
Itsenäisyys on parasta, ja siihen olen tottunut myös aiemmissa työpaikoissani. Työntekijälle kun antaa luottoa ja vastuuta, niin hän on yleensä aina sen arvoinen.

Miten kuvailet työuraasi lyhyesti?
32 vuotta mediatyötä (freelancer,YLE, Sanomat), YT-juustohöylä, Laajasalon suntiokoulutus, Järvenpään srk, Lopen srk, Keravan srk. Yhteensä yli 8 vuotta työtä seurakunnissa.

Miten työympäristösi on muuttunut työurasi aikana?
Mediamaailmassa seinät olivat etäällä ja katto korkealla. Hulluimmissakin ideoissa saattoi olla toimivan idean siemen. Ja se toimiva juttu piti tehdä heti, ennen kilpailijoita. Seurakuntamaailma toimii jähmeämmin, verkkaisemmin ja tontitetummin, jolloin omaa ideaa ei sano ehkä koskaan ääneen. Innostuksen pieni väräjävä liekki sammuu aika helposti, mikäli sitä ei vaalita.

Muisto tai neuvo, jonka haluaisit jakaa?
Työntekijöitä tulee nykyisin seurakuntiin monenlaisista työpaikoista ja monilla taustoilla. Usein ”boksin” ulkopuolelta. Heidän osaamisensa kannattaisi hyödyntää, kun kirkonmäki madaltuu vuosi vuodelta. Itse olin toimittaja aikakauslehdessä, ja monet samat lääkkeet toimivat myös uuteen aikaan ja taloustilanteeseen astuvassa seurakuntamaailmassa.

Millä mielellä olet jäämässä eläkkeelle?
Ihan hyvillä mielin. Johan tässä tulikin tehtyä työtä aika tasan 50 vuotta.

Mitä suunnitelmia sinulla on eläkepäiville?
Ensin lentävät hyvin palvelleet pinkit Reinot roskiin. Sitten katseluun tulee liuta imellettyjä jouluelokuvia. Keväällä asuntoauto käyntiin, kalenteri ulos sivuikkunasta ja rannekello hansikaslokeroon. Tai sitten päräytän asfaltin tuoksuessa moottoripyörän käyntiin suuntana suuri tuntematon.

Onko jotain erityistä, mitä aiot tehdä?
En osaa sanoa, mutta kohtahan se nähdään. Kun en osaa oikein olla tekemättä mitään. Ehkä luen ne Keplerin, Sipilän ja Nesbon lukemattomat kirjat hyllystä. Tai sitten kirjoitan kuudennen tietokirjani; vaikkapa uuden koirakirjan tai turvallisuusoppaan.

Onko jotain muuta, mitä haluaisit kertoa?
Luonnikasta jatkoa Keravan työntekijöille ja seurakunnalle, jonka pitää olla samaan aikaan sekä perinteinen että uudistuva. Ei ole helppo rasti.

Jarmon kuvan on ottanut Tero Raatikainen.

2023-12-19 10:39:00.0