Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä toimitetaan avioliiton esteiden tutkinta.

Siten varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää viikkoja, joten liikkeellä kannattaa olla hyvissä ajoin.

Avioliiton esteidentutkinnassa Keravan seurakunnan jäseniä palvelee Vantaan keskusrekisteri. Myös maistraatti voi suorittaa esteidentutkinnan, mutta silloin siihen ei sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja. Kirkkohäitä suunnittelevien tulee siis pyytää esteidentutkintaa seurakunnasta.

Vantaan keskusrekisteri
vantaa.keskusrekisteri@evl.fi
tarkemmat yhteystiedot

Kuulutukset

Solmittavan avioliiton puolesta voidaan lukea esirukous sunnuntain jumalanpalveluksessa. Näistä ns. kuulutuksista sovitaan erikseen kirkkoherranviraston kanssa tai sähköpostitse tai vaikkapa avioliiton esteiden tutkintalomakkeen mukaan liitetyllä kirjeellä. Kuulutukset voidaan lukea kihlaparin toivomana sunnuntaipäivänä ennen vihkimistä. Kirkon ei välttämättä tarvitse olla oman seurakunnan kirkko. Haluttu kuulutuspäivä ja -paikka on hyvä ilmoittaa kirkkoherranvirastoon viimeistään viikkoa ennen kyseistä päivää. Keravan kirkossa on jumalanpalvelus joka sunnuntai klo 10.

Kirkkoherranvirasto

Avoinna ma–pe klo 9–15

Otathan ensisijaisesti yhteyttä puhelimitse ja sähköpostitse.

p. 040 687 7840 ja p. 0400 378 087
faksi: 09 4784 8400