Hautojen hoitaminen

Sopimushaudan hoitoon kuuluu kukkapesän kunnostaminen, kukkien istuttaminen, lannoitus ja kastelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen, tarvittaessa kasvinsuojelu, istutusalueen kanttaus sekä rikkaruohojen kitkeminen.

Hautojen hoitokausi on toukokuun alusta syyskuun loppuun. Toukokuun aikana sopimushautojen kukkapesät kunnostetaan ja lannoitetaan. Kesäkukkien istutus tapahtuu kesäkuussa.

Kastelusta huolehditaan siten, että kasvit näyttävät elinvoimaisilta ja ettei kukintojen tai kasvualustan ulkonäkö ole kärsinyt. Kastelun aiheuttamat kasvualustan, roskien yms. valumat siistitään vähintään kerran viikossa.

Seurakunnan hankkimat kukat istutetaan aina erillisen istutussuunnitelman mukaisesti.

Kukat poistetaan syyshallan alettua, viimeistään kuitenkin syyskuun lopulla ja samalla kukkien istutusalue siistitään.  Koko kasvualusta vaihdetaan noin kolmen vuoden välein.

Toivomme, että lyhdyt ja muut irralliset esineet viedään pois hoidettavana olevalta haudalta hoitokauden ajaksi. Se helpottaa hautojen hoitoa ja parantaa työturvallisuutta.  Jos lyhdyt ovat haudoilla hoitokauden alkaessa, ne siirretään kukkapesään odottamaan poisvientiä.

Muistathan, että metsäpalovaroituksen aikana tulenteko on kiellettyä. Kesällä kynttilän asemesta haudalle voi tuoda esim. leikkokukkia.

Keräämme haudoilta havut ja kanervat pois ja ne viedään jätteenkäsittelyalueelle. Havuja ja kanervia varten hautausmaan parkkipaikalle tulee keräyslava sekä jätepisteiden läheisyyteen merkatut paikat. Haudoilla kävijät voivat jättää havut ja kanervat näille merkityille alueille odottamaan, että henkilökunta vie ne lavalle. Havut ja kanervat maatuvat todella huonosti, siksi niitä ei enää kerätä hautausmaan kompostialueelle.

Hautojen hoitohinnat v. 2023

Hautapaikkojen määrä 1 2 3 4
Kesähoito kukilla 112 € 168 € 224 € 224 €
Kesähoito ilman kukkia 90 € 135 € 179 € 179 €
5-vuotishoito (seurakunnan kukat) 592 € 889 € 1185 € 1185 €
10-vuotishoito (seurakunnan kukat) 1279 € 1920 € 2558 € 2558 €
Perennahoito 690 € 1035 € 1379 € 1379 €
Syyshoito 35 € 35 € 35 € 35 €
5-vuotishoito+syyshoito 781 € 1078 € 1374 € 1374€
10-vuotishoito+syyshoito 1689 € 2328 € 2966 € 2966 €

Perennahoito

seurakunta tarjoaa hoitovaihtoehtona myös edullista ja ekologista perennahoitoa. Perennahoidon valinneet eivät voi istuttaa mitään ylimääräistä perennojen joukkoon, sillä perennat vaativat kasvurauhan kukoistaakseen. Perennojen juuristo vahingoittuu, jos niiden läheisyydessä kaivetaan, emmekä korvaa vahingoittuneita perennoja. Mikäli talveksi halutaan haudalle kanervia, ruukun ympärille tulisi laittaa riittävästi havunoksia, jotta se pysyy paikallaan.. Lue lisää perennahoidosta ja kasvivaihtoehdoista.

Puutarhuri istuttaa kesäkukkia hoitohaudalle.