Sairaalavapaaehtoiset ovat toimineet Keravalla jo kolmenkymmenen vuoden ajan

Keravan sairaalavapaaehtoisia vasemmalta lukien Maritta Simo, Sirkka Johansson, Pirkko Kumpulainen, Sinikka Hagström, Seija Ajanki, Helena Meronen, Lea Koiso-Kanttila, Pirjo Paakkari, Anneli Silvander ja Pirjo Malkki.

”Keravalainen sairaalavapaaehtoisten toiminta on ollut melko ainutlaatuista koko Suomessa”, kertoo Keravan seurakunnan diakoniatyöntekijä Kirsi Helin, joka koordinoi työtä Keravan seurakunnassa. ”Keravalla sairaalavapaaehtoiset ovat aloittaneet jo vuonna 1993 laman ja siihen liittyvien säästöjen seurauksena, kun vasta viime vuosina on muuallekin tullut vastaavaa toimintaa.”

Sairaalavapaaehtoiset toimivat aiemmin Talkoorenkaan yhteydessä ja siirtyivät Keravan seurakunnan vapaaehtoisiksi Talkoorenkaan loputtua loppuvuodesta 2022. Kirsi Helin kertoo, että tällä hetkellä mukana on 17 koulutettua vapaaehtoistyöntekijää, jotka toimivat pääasiassa Keravan terveyskeskuksessa Hoivaosasto Helmiinassa yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Osastolla sairaalavapaaehtoisen tunnistaa vapaaehtoisliivistä ja nimikyltistä. Toiminnan tavoitteena on ilahduttaa ja auttaa osastolla olevia ihmisiä, mutta sairaalavapaaehtoiset eivät osallistu potilaiden hoitoon. Sairaalavapaaehtoisten työ on saanut tunnustusta, Keravan vanhusneuvosto on muun muassa valinnut ryhmän vuoden vapaaehtoiseksi vuonna 2021.

Pirjo Malkki ja Pirjo Paakkari tuntevat hyvin sairaalavapaaehtoisen työn. Malkki on toiminut sairaalavapaaehtoisena vuodesta 2009 ja ryhmän vetäjänäkin yli kymmenen vuoden ajan viime vuoden loppuun saakka. Paakkari on ollut mukana vuosituhannen alusta saakka. He kertovat, että työn suurin merkitys on ihan tavallisessa läsnäolossa. ”On tärkeää, että on aikaa katsoa esimerkiksi potilaan valokuvia ja kuunnella, viettää aikaa yhdessä”, Pirjo Malkki sanoo. Hänen mukaansa vapaaehtoinen voi myös esimerkiksi auttaa ruokailussa, lukea potilaalle tai erikseen sovittaessa myös saattaa tutkimuksiin tai olla mukana saattohoidossa.

Malkki kertoo, että yksittäisiin potilaisiin keskittyvän työn lisäksi sairaalavapaaehtoiset järjestävät yhteisiä virkistyshetkiä. ”Myös omaiset ovat tervetulleita juhliimme ja olemmekin saaneet niistä kiitosta mukavasta yhdessäolosta läheisen kanssa.” Myös esimerkiksi musiikkitoiveiden kuunteleminen on vapaaehtoisten mukaan ollut hyvin pidettyä toimintaa. ”Musiikin kuunteleminen yhdessä on tuonut iloa, muistoja, joskus kyyneleitäkin. Välillä joku saattaa lähteä tanssimaankin musiikin tahdissa. Musiikki yhdistää, vaikka olisi muistisairauttakin”, Pirjo Paakkari kertoo.

Vapaaehtoiset kertovat, että auttaminen tuo hyvän mielen. ”Olen ollut mukana sillä ajatuksella, että jos olisin itse autettava, mitä haluaisin. Kun sydämellään tekee, saa paljon itsekin”, Pirjo Paakkari tiivistää.

Kirsi Helin kertoo, että vapaaehtoiset saavat koulutuksen ja tuen tehtävään. Ryhmän yhteishenkeä on myös kiitelty: ”Uudet otetaan aina lämmöllä vastaan."
"Sairaalavapaaehtoiset ovat mahtava joukko ihmisiä, joista jokainen on erilainen. Yhteistä heille kaikille on se, että heillä on suuri sydän. Vaatimattomia puurtajia, niin kuin vapaaehtoisista suurin osa on muutenkin”, Kirsi Helin kiittää.

Lähtisitkö mukaan sairaalavapaaehtoiseksi?

Sairaalavapaaehtoiseksi pääsee käymällä sairaalavapaaehtoiskurssin. Seuraava koulutus järjestetään Keravalla 29.2.2024 alkaen kolmena torstai-iltana Keravan seurakuntakeskuksessa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua diakoniatyöntekijä Kirsi Helinille.

Kirsi Helin
Kirsi Helin