Nuorten ääni kuuluviin seurakunnan päätöksenteossa

Keravan seurakunnassa on aloittanut toimintansa nuorten vaikuttajaryhmä, jonka tehtävänä on vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon sekä osallistua seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tavoitteena on vahvistaa keravalaisten nuorten ja seurakunnan päättäjien välistä vuorovaikutusta. Ryhmä esittäytyi kirkkoneuvoston kokouksessa 25.3.

”Haluamme kuulla nuorten äänen seurakunnassa ja vahvistaa heidän suhdettaan kirkkoon. Nuorten halu vaikuttaa omaan seurakuntaansa on valtava mahdollisuus nuorisotyölle. Nuori tekee seurakunnan työstä itselleen merkityksellistä ja tämä on samalla mahdollisuus alle 29-vuotiaille nuorille päästä vaikuttamaan ja oppimaan vastuunkantoa yhteisistä asioista”, kertoo vaikuttajaryhmän yhteyshenkilönä toimiva nuorisotyön pappi Emmi Gong. Nuorten vaikuttajaryhmä voi ottaa kantaa esimerkiksi toimintasuunnitelman tekemiseen, talousarvion laatimiseen, työntekijöiden rekrytointiin, tapahtumien ja leirien järjestämiseen sekä seurakunnan tilojen käyttöön tai myyntiin.

Nuorten vaikuttajaryhmän toimikausi on yksi kalenterivuosi ja vuonna 2021 nuorten vaikuttajaryhmään kuuluvat Jenna Nieminen, Emma Talvensaari, Jani Tammi, Joel Theis ja Helmi Westergren. Seurakuntapastori Emmi Gongin lisäksi ryhmässä seurakuntaa edustaa myös johtava nuorisotyöntekijä Katri Ahonen.

Emmi Gong kertoo, että ryhmä on kokoontunut tähän mennessä kaksi kertaa. ”Toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, meillä on mukana aktiivisia ja rohkeita nuoria, jotka uskaltavat kertoa mielipiteensä. Heistä osa on viime kesän rippikoululaisia ja osa on ollut mukana jo pidempään. On mukava olla tekemässä yhdessä näiden eri-ikäisten nuorten kanssa.”

Nuorten vaikuttajaryhmän perustamisen taustalla on kirkolliskokouksen marraskuussa 2019 tekemä päätös, jonka mukaan seurakuntien tulee nuorten vaikuttajaryhmän avulla huolehtia nuorten kuulemisen ja osallisuuden toteutumisesta. Keravan seurakunnan kirkkoneuvosto päätti nuorten vaikuttajaryhmän perustamisesta joulukuussa 2020.

Lisätietoja: seurakuntapastori Emmi Gong, p. emmi.gong@evl.fi, p. 0400 378 097.

Fri Mar 26 09:33:00 EET 2021