Vastuuviikko antaa äänen tytöille ja naisille.

Ekumeeninen vastuuviikko on Suomen kaikkien kirkkojen ja monien kristillisten järjestöjen yhteinen ihmisoikeuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Vastuuviikkoa vietetään tänä vuonna 22.–29. lokakuuta.

Vuodesta 1979 alkaen toteutetun Vastuuviikon tarkoituksena on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan. Tänä vuonna teemaksi on valittu Omalla äänellä. Kampanja nostaa esiin naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan ja toisaalta korostaa naisten ja tyttöjen mahdollisuutta tulla kuulluiksi ja osallistua päätöksentekoon.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) järjestää ja koordinoi Vastuuviikkoa. Hanke saa ulkoasiainministeriön viestintä- ja globaalikasvatustukea.  Seurakunnilla on keskeinen rooli Vastuuviikon tapahtumien toteuttamisessa. Tänä vuonna Keski-Uudenmaan seurakunnat järjestävät Vastuuviikon alkajaisiksi ekumeenisen rukoushetken sunnuntaina 22. lokakuuta klo 18.30 Elävän veden kappelissa Järvenpäässä. Mukana ovat Järvenpään, Keravan ja Tuusulan evankelis-luterilaiset seurakunnat, Järvenpään vapaaseurakunta Arkki sekä Helsingin ortodoksinen seurakunta Järvenpäässä.

Vastuuviikon teemaseminaari Tyttöjä maailmalta järjestetään Keravalla torstaina 26. lokakuuta klo 14 seurakuntakeskuksen salissa. Teemaseminaarissa pohditaan maahanmuuttajatyttöjen asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Seminaarin avauspuheenvuoron pitää Ujuni Ahmed, Vastuuviikon lähettiläs ja nuorisotyöntekijä Aseman Lapset ry:ssä. Keskustelemassa ovat keravalaisäiti Hazbije Krasniqi, hyvinkääläinen maahanmuuttajanuori Solafa Peter Ali Alori, kasvatuksen hiippakuntasihteeri Mirca Kukkasniemi Lapuan hiippakunnasta sekä Keravan kaupungin maahanmuuttokoordinaattori Virve Lintula. Keskustelun juontaa Vastuuviikon koordinaattori Katariina Väisänen. Tilaisuuden alussa esiintyy keravalainen lapsikuoro Revontulet kanttori Eija Revon johdolla. Teemaseminaari on osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon monikulttuurisen työn päiviä, joita vietetään 26.–28. lokakuuta Keravalla.

Kuva: Ujuni Ahmed, Vastuuviikon lähettiläs ja teemaseminaarin avauspuheenvuoron pitäjä (kuvaaja Aino Väänänen)

2017-10-19 08:35:11.0