Chris Montgomeryn saarna 19.12.2021


Matt. 1:18–24
Jännitys nousee! Maria on raskaana. Maria ja Joosef ovat menneet naimisiin. Kaikki on valmis Jeesuksen Kristuksen tuloon maailmaan. Jeesuksen syntymä on ihmeellinen, käsittämätön – hänen elämänsä alkuvaiheet ovat yhtä ihmeellisiä ja käsittämättömiä kuin hänen elämänsä loppuvaiheet - mutta kuitenkin hän syntyy tavalliseen perheeseen, ja tavallisilla ihmisillä on tavallisia inhimillisiä ongelmia. Koko jouluevankeliumi kertoo tavallisen ja ihmeellisen liitosta – ihmisen ja Jumalan. Jeesus itse on tämän liiton ilmentymä. 

Maria ja Joosef joutuivat käsittelemään vaikeita asioita ennen tätä ihmeellistä tapahtumaa. Tämän vuosikerran evankeliumissa me kuulemme asiasta Joosefin näkökulmasta. Hänen täytyy tehdä vaikea päätös: noudattaa lakia ja purkaa avioliittosopimus, tai luottaa siihen, mitä hän kuuli unessa ja mennä naimisiin Marian kanssa. Toinen on käytännöllinen asia, toinen uskon asia. Hän päättää luottaa Jumalaan eli luottaa siihen, että Jumala oli oikeasti puhunut hänelle enkelin kautta, unessa.    

Sekä Maria että Joosef ottivat riskin hankalassa tilanteessa. He luottivat Jumalan sanomaan enkelien kautta, vaikka yhteiskunta saattaisi halveksia heidän päätöstään – naimaton nainen, joka tulee raskaaksi, ja mies, joka menee naimisiin hänen kanssa tästä huolimatta … Ei olisi ollut helppoa kertoa muille, että Maria oli Pyhän Hengen kautta tullut raskaaksi, että enkeli oli käskenyt heidän menevän naimisiin. Maria ja Joosef olivat kuitenkin valmiita uhmaamaan yhteiskunnan mielipidettä ... Olisitko sinäkin valmis tekemään samaa: puolustaa sitä, mihin uskot, sitä mikä on sinusta oikein? 

Saattaisi olla monia tilanteita, joissa me olemme yksin tärkeän uskonnollisen tai moraalisen asian ääressä: kerrostalon ainoana uskontoaan harjoittavana kristittynä, ainoana vegaanina työpaikassa, ainoana ihmisenä suvussa, joka suhtautuu ilmastonmuutokseen vakavasti, ainoana nuorena koulupihalla, joka on valmis puuttumaan johonkin tilanteeseen kiusaamisen estämiseksi. Tai, ehkä, kuten Marialla ja Joosefilla, meillä on yksi ihminen, jonka kanssa jakaa tämä asia koko maailmaa vastaan. On niin helppoa ”to go with the flow”, seurata muita, olla välittämättä silloin, kun muutkaan eivät välitä, olla miettimättä silloin, kun muut eivät mieti. Uudessa testamentissa on monta viittausta lampaisiin, kuten vertaus Jeesuksesta hyvänä paimenena lampaineen ja viimeinen tuomio, jossa Kristus jakaa ihmiset lampaisiin ja vuohiin. Sanavalinta on osuva: ihmisillä on taipumus seurata muita, seurata muotia, trendejä, tehdä mitä naapurit tekevät. 

Ei ole huono asia olla lammas. Lammasihminen myöntää, että ei pärjää yksin, että tarvitsee paimenta. Olemme laumaeläimiä: me tarvitsemme muita ja haluamme kuulua joukkoon. Mutta tämä ei anna meille oikeutta vain matkia muita vaikeissa kysymyksissä. Meillä kaikilla on omatunto, joka kertoo mikä on oikein ja väärin. Me olemme myös kastettuja, meillä on usko. Joskus on vaikea pukea uskon asiat sanoin. Joskus vaan tuntuu siltä, että minun on tehtävä tämä asia, vaikken ymmärrä miksi.  

Maria ja Joosef luottivat Jumalaan, niin kuin niin monet muut Raamatun hahmot – Abraham, Mooses, Samuel, apostolit, Paavali – kun he kuulivat Jumalan kutsuvan heidät. Luottaa siis: pieni sana, mutta iso merkitys. He olivat valmiit perustamaan heidän elämänsä suurimmat päätökset tähän luottamukseen. Loppu lopuksi luottaa Jumalaan on yhtä kuin luottaa Jumalan huolenpitoon. Ja se tarkoittaa luottaa tulevaisuuteen, koska Jumala huolehtii siitä. Jumala oli alussa, on nyt, ja tulee aina olemaan. Jumalan kaitselmus on punainen lanka Raamatussa. Siellä missä israelilaiset olivat, Jumala oli. Helluntai-ihmeestä lähtien Pyhä Henki johdatti varhaiskristittyjä vaarallisessa maailmassa, jossa he elivät. Sama Jumala, joka suojeli hänen laumaan silloin suojelee meitä nyt ja suojelee tulevia sukupolvia. Vuorisaarnassa Jeesus kieltää meidät huolehtimasta huomispäivästä. Nykyihminen elää paljon rauhallisemmissa ja turvallisemmissa olosuhteissa, ainakin teollisuusmaissa, kuin koskaan aiemmin historiassa. Meillä on rahaa, resursseja ja Jumalan antama viisaus, jolla hoitaa tämän ajan ongelmia kuten korona ja ilmastonmuutos. Joulu on tulossa. Toivon ja rukoilen, että me voimme kaikki keskittyä joulun viettoon huoleti. Ja luottaa siihen, että Jumala huolehtii tästä maailmasta, hänen luomakunnastaan nyt ja vastedes. Hänen avullaan me voimme luottaa tulevaisuuteen, voimme luottaa siihen, että me voitamme tämän ajan haasteet, kuten ihmiskunta on voittanut niin monet muut haasteet menneisyydessä. Luotetaan Herraamme, niin kuin Maria ja Joosef luottivat Herraamme kauan siiten Betlehemissä. Aamen.
 

neljä punaista  kynttilää.

Ota yhteyttä

pappi
PL 134
04201 Kerava

Multicultural work. Katupappilan Olohuoneen koordinaattori.