Tuomas Niskasen saarna 10.3.2024

Evankeliumi Joh. 6:48–58
Jeesus sanoi:
”Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.”

Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: ”Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?” Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.”

1. Exordium
Mikä on sinun mannasi? Ja pysytkö sinä hengissä sen turvin. Mistä sinä saat elämän leipää, että saisit elää?

2. Narraatio (johdanto)
Jeesuksen kuulijat tiesivät hyvin kertomukset taivaan mannasta, enkelten leivästä, joka piti heidän kauan sitten eläneet esivanhempansa elossa autiomaavaelluksen aikaan. Vaikka autiomaa oli karu, israelilaiset saivat päivittäisen leipänsä Jumalalta. Tämä oli suora viittaus siihen, kuinka me saamme kaiken tarvittavan, ihan arkisetkin asiamme, lopulta Jumalan lahjana.

3. Teesi / pääteema
(Elämän leipä on Jumalan itsensä lahjoittava rakkaus meissä, jota mekin saamme lahjoittaa eteenpäin)

4. Argumentaatio
Vakuuttaminen
Mutta tämä ei riitä. Se että pysyy hengissä, ei riitä. Kauan sitten elänyt sukupolvi on kauan sitten jo kuollut. Me elämme nyt. Mekin saamme taivaan mannaa. Kaikki hyvät asiat elämäämme, ravinnon, kodin turvan, työn ja levon, läheiset ihmiset, me saamme tätä taivaan mannaa Jumalan kädestä. Joskus erehdymme luulemaan, että saamme sen omasta kädestämme. Ja että siksi saisimme sen myös pitää vain itsellämme. Mutta erämaassakin ahneet joutuivat huomaamaan, että jos mannaa yritti kerätä yli omien tarpeidensa ja säilöä, se pilaantui. Emme me luo maankuoren rikkauksia, joita sitten hyödynnämme, emme me luo ympärillemme ihmisiä, jotka meidät huomaavat ja tukevat eteenpäin, emme me aseta persoonaamme kykyjä ja taipumuksia joita ammentaen menestymme elämässä. Se on luomisen lahjaa kaikki ja tarkoitettu iloksi ja jaettavaksi. Jos pidätät sitä hyvää vain itselläsi, se pilaantuu ja pilaa sinutkin.

Näin me siis pysymme hengissä. Mutta tämän taivaan mannan turvin mekin aikanamme kuolemme. Siksi Jeesus sanoin olevansa elämän leipä meille, jotta me saisimme elää. Mitä on tämä Kristuksen liha ja Kristuksen veri, mitä minun pitää syödä ja juoda? Miten minä olen Kristuksessa ja hän minussa? Kun Jeesus opetti tuolla tavoin, osa hänen seuraajistaan ja opetuslapsistaan erosi hänestä. Pelkkä viittauskin kannibalismiin oli antiikin aikaan kauhistus, niin kuin se on meidänkin aikanamme. Mistä tässä on siis kyse?

Opettaminen
Itse asiassa aika usein meille ihan arjen tutusta ilmiöstä. Ne teistä, jotka olette vanhempia tiedätte, että olette antaneet toiselle ihmiselle itsenne täysin. Pienen lapsen vanhemmalla ei ole omia menoja, hän ei mieti omaa hyvinvointiaan, hän ei välttämättä nuku kunnolla vuosiin, vaan kulkee kodin ja työn väliä muistinmenetyksen kaltaisessa koomassa ja käy joskus kenties suihkussa, jos pääsee. Jos sinulla on heikkenevä vanhus huolehdittavana, sinä käyt hänen tarpeidensa mukaan kaupassa ja pankissa ja aikataulutat päiväsi tunnit hänen tarpeidensa mukaan. Jos olet omaishoitaja, sinä elät ja hengität sen mukaan, mitä sinun läheisesi tarvitsee, olet olemassa hänelle. Ehkä kahtena päivänä kuussa saat vapaapäivät, jos ilkeät niitä pitää. Jos olet ollut rakastunut, olet saattanut tuntea ihan oikeasti, että sinä et ole enää olemassa, jos et voi olla rakkaimpasi kanssa. 

Nämä vain muutamina esimerkkeinä. Kun rakastat, annat itsesi toiselle. Se on enemmän kuin olla hengissä, se on elämän antamista toiselle. Ja niin pieni lapsi saa kasvaa ja kehittyä, niin vanhus saa ihmisarvoisen elämän, omaishoidettava pysyy elossa, puhtaana, lämpimänä, eikä näe nälkää, ja niin sinä toivottavasti saat rakastuneena jakaa elämää kumppanisi kanssa tavalla, joka ei olisi ikinä ollut mahdollista yksin.

Näiden esimerkkien tilalle voit asettaa oman elämäsi esimerkit, ystävät, sukulaiset, eri elämänolosuhteet.

Mutta sinä tiedät, mitä on antaa elämä toiselle. Siitä on kyse Kristuksen ruumiissa ja veressä. Jumala ei tahdo vain pitää meitä elossa, hän tahtoo pitää meidät elämässä.

Ruokapöydässä me saamme tämän päivän mannaa, palkkapäivänä me saamme jokapäiväistä leipäämme, ystävien katseista me saamme enkelten leipää, onnistuessamme me käytämme luomisrikkauksia hyväksemme.

Lohduttaminen
Mutta Kristuksessa me saamme elämän. Ehtoollisen lahjassa saamme sielun ravinnon. Jumala elää ja hengittää meille, hän antaa itsensä meille. Kun me tämän otamme vastaan, me syömme Kristuksen lihan ja juomme hänen verensä. Kristus on meissä ja me olemme hänessä. Silloin sinustakin voi tulla elämän leipää tässä maailmassa. Et vain kohtele toisia ihmisiä kohteliaasti ja hyvin, koska niin täytyy, vaan koska näet heidät arvokkaina. Et vain pyri hiilineutraaliin tavoitteeseen, koska se on päättäjien säätämää tai eettisesti komeaa, vaan koska tahdot todella varjella luomakuntaa. Et vain katso jota kuta kohti, koska hän on viehättävä tai puoleensavetävä, vaan koska ilman toisen huomaamista, sinäkään et olisi olemassa, olisit vain hengissä. Et vain tunne oikeudenmukaisuuden vihaa, kun Lähi-idässä suoritetaan kansanmurhaa, vaan kärsit oikeasti hätää, kun lähimmäisiäsi lahdataan kuin eläimiä.

Kun Jumalan rakkaus saa vaikuttaa sinussa, Elämän leipä ruokkii sinua ja sinä ruokit lukemattomia. Sinun katseesi sammuttaa toisen janon, sinun sanasi ruokkii toisen nälän, sinun aikasi siinä vierellä vaikka sitten ihan neuvottomana, saa toisen uskomaan, että hänkin on olemassa. Sinun vihasikin voi toimia heikon suojamuurina. Kristus sinussa on elämän leipä tässä maailmassa.

5. Peroraatio
Ja kun sitten kerran taivaan manna on tässä elämässä kohdaltasi syöty, sinä et voi kadota, vaikka luovutkin tästä elämästä. Jumala on tämän ja tuonpuoleisen Herra, kaiken Luoja. Kun kerta Kristus itse on sinussa, sinä et voi hävitä. Vaan sinä elät, niin kuin Kristuskin elää. Ne hänen opetuslapsensa, jotka eivät jättäneet Kristusta elämän leipä -opetuksenkaan jälkeen kohtasivat ylösnousseen. Hänet, jolle he sanoivat aikanaan, kun Jeesus kysyi aikovatko hekin lähteä, ”Herra kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat”.
Syö siis hyvillä mielin joka päiväinen mannasi, älä hamstraa, vaan nauti ja jaa. Syö siis hyvillä mielin Kristuksen ruumis ja veri, Elämän leipä, ja niin sinäkin tulet elämäksi muille.
 

 

ehtoollisleivän antaminen.

Ota yhteyttä

pappi
PL 134
04201 Kerava

Johtava kappalainen, pappien ja kanttorien esihenkilö.