Tuomas Niskasen saarna itsenäisyyspäivänä 6.12.2023

"Kiitos isänmaasta” 


Joh. 8:31–36
Niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen, Jeesus sanoi: ”Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.” He vastasivat hänelle: ”Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.”


Mitä sinä merkitset itsenäisyydelle?

Tänäkin iltana monet meistä kerääntynyt katsomaan television ääreen linnan juhlia. Ja tulemme kuulemaan sen perinteisen kysymyksen, jota monelle itsenäisyyspäivän viettäjälle esitetään: mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?”. Ja se on kyllä ihan hyvä kysymys. Myös tänä vuonna, kun Euroopassa alkanut hyökkäyssota on muuttunut väsytyssodaksi ja kun lähi-idässä ja monessa muussa konfliktissa ihmisiä tapetaan tänäänkin tuon kysymyksen tähden. Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee. Mutta tänään tahdon kysyä sinulta: mitä sinä merkitset itsenäisyydelle?

”Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?”
Näin aikalaiset kysyivät Jeesukselta, kun hän opetti heidän vapautuvan vain Jeesuksen tuntemisen kautta. Eli toisin sanoen, heille oli ikään kuin esitetty samaan tapaan tuo meidän linnanjuhlien kysymys, mitä itsenäisyys sinulle merkitsee. Tosin enemminkin muodossa, mitä Abrahamin jälkeläisyys sinulle merkitsee.

Jeesuksen kuulijat olettivat, että he olisivat vapaita syntymäoikeutensa tähden. Siksi, että he olivat syntyneet tuohon kansakuntaan, he olivat mielestään vapaita. Abrahamin jälkeläisyys oli heille kunnia asia ja ylpeyden aihe. Mutta Jeesus sanoo, ettei näin ole. Se että he syntyivät tiettyyn kansaan, Abrahamin jälkeläiseksi, ei tee heitä vielä mitenkään erityiseksi. He ovat syntisiä, jos he hylkäävät Kristuksen. Ja tämä oli suora loukkaus kuulijoille. Jeesus loukkaa kuulijoidensa kansallista omanarvontuntoa.

Synti tekee heistä ei-vapaita, eli orjia. Eikä orjalla ole oikeutta olla talossa sen pidempään, kuin orjan palvelusaika kestää. Mutta talon Isännän poika on jo perintöoikeutensa puolesta oikeutettu jäämään taloon lopun ikäänsä. Tämän järjestelyn kaikki tunsivat tuolloin ja siksi Jeesus puhuu itsestään talon poikana, joka ainoastaan voi nuo orjat vapauttaa.

Kun me kysymme toisiltamme, mitä itsenäisyys sinulle merkitsee ja sitten alamme siihen luetella sinänsä monia hyviä ja arvokkaita asioita, me olemme samassa tilanteessa, kuin Jeesuksen ajan juutalaiset kuulijat. Me kysymme tuota kysymystä, koska me ajattelemme olevamme jotain jo syntymäoikeutemme vuoksi. Koska olemme sattuneet syntymään tähän kansaan. Olemme sattuneet saamaan Suomen passin. Ja niin me ajattelemme, että itsenäisyys lähtökohtaisesti merkitsee meille jotakin. Ei se merkitse. Ei se, että me olemme syntyneet tänne pohjolaan Suomi-nimiseen maahan merkitse vielä sitä, että itsenäisyys olisi meille jotakin itsestään selvästi. Emme me ole ansainneet kotimaatamme ja kaikkea tätä hyvää, mitä isänmaa meille tarjoaa vain siksi, että satuimme syntymään tänne.

Jos näin olisi, meillä ei olisi mitään toivoa. Jos arpaonni syntymässä olisi kaiken hyvän oikeutus, niin lähinnä kai ainoastaan juutalaisilla Jumalan valittuna kansana voisi olla syytä juhlaan. Mutta Jeesus veti juuri senkin alta maton pois.

Joten jos sillä, mitä kieltä sinun kätilösi synnytyslaitokselle sattuivatkaan puhumaan, ei ole merkitystä, niin millä sitten on?

Abrahamin teoilla.
Ei syntymäoikeudella, ei passin kansallisuudella, ei millään, mitä olemme saaneet syntymälotossa.
Vain Abrahamin teoilla on merkitystä.

Jeesuksen ja häntä kuulemaan tulleiden juutalaisten keskustelu jatkuu nimittäin tuosta evankeliumikohdasta eteenpäin. Vaikka tuskinpa se enää tuossa kohtaa oli rauhallista keskustelua.
He sanoivat: Meidän isämme on Abraham. Me sanoisimme varmaan, että minä olen Suomen kansalainen. Mutta Jeesus vastaa, että ”Jos olisitte Abrahamin lapsia, te myös tekisitte Abrahamin tekoja”.

No mitä sitten ovat nuo Abrahamin teot, jos niillä vain on merkitystä? Apostoli Paavali sen meille kertoo Roomalaiskirjeessään. ”Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi." …Jos (taas) jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi.” (Room. 4)

Abraham uskoi. Abrahamin teot olivat luottamusta Jumalaan. Ei uskoa omaan syntymäoikeuteensa, ei luottamusta kansallisuuteensa, vaan uskoa ja luottamusta Jumalaan.

Siksi Jeesus ei suonut juutalaisille mitään etuoikeuksia vain sillä perusteella, että he olivat kantaisänsä Abrahamin jälkeläisiä, jos heiltä puuttuvat Abrahamin teot. Ja siksi meille suomalaisillekaan ei suoda mitään erioikeuksia vain sen tähden, että meidän esi-isämme ovat alkaneet tätä maailman kolkkaa aikanaan asuttamaan, jos meiltäkin puuttuvat Abrahamin teot. Me emme ole sen perusteella vapaita, vaan me olemme synnin orjia. Eikä silloin kysymystä, mitä itsenäisyys sinulle merkitsee, ole juuri mitään mieltä edes esittää.

Ja siksi kysyn, mitä sinä merkitset itsenäisyydelle?

Kun sinä teet Abrahamin tekoja, sinä katsot silloin Kristukseen. Jeesus opetti Jumalasta tahdosta, hän kehotti armollisuuteen, rikkaudesta ja vallasta kiinni pitäviä hän käski tekemään parannusta mutta nujerrettua synnintekijää hän armahti, oman hallituksensa ministereiksi kaipaaville, opetuslapsilleen, hän lupasi kunnian sijaan marttyyrin kohtalon. Kristus ei tullut kertomaan mitä hän vaatii syntymäoikeutensa tähden, vaan hän tuli kysymään sinulta, mitä sinä tarvitset. Jumala tuli palvelemaan meitä. Hän, joka ainoastaan on itsenäinen, Hän jolta ainoastaan voitaisiin kysyä, mitä itsenäisyys sinulle merkitsee, hän tuli pesemään meidän jalkamme, jotta jästipäisinkin meistä tämän ymmärtäisi. Kristus meni lopulta sinun hautaasi, koska ei tahdo sinua koskaan menettää. Näin Jumala teki rauhan sinun kanssasi.

Et ole siis enää Abrahamin jälkeläinen, et ole enää Suomen kansalainen. Sinä olet Jumalan lapsi. Nyt sinä olet rauhan tekijä.

Siksi kysyn vielä näin lopuksi uudestaan. Maassa, jonka olemme Jumalan lahjana saaneet, maassa jota ovat palvelleet sukupolvet ennen meitä kovallakin hinnalla, maassa jossa nyt on sinun vuorosi palvella: mitä sinä merkitset itsenäisyydelle?


”Itsenäisyys syntyy rauhasta, jonka Jumala lahjoittaa”
 

Suomi-piparkakkuja ja havuja.

Ota yhteyttä

pappi
PL 134
04201 Kerava

Johtava kappalainen, pappien ja kanttorien esihenkilö.