Kirkkoherran onnittelupuhe 85, 80, 75 ja 70 vuotta täyttävien syntymäpäiväjuhlassa

Kirkkoherra Markus Tirrasen onnittelupuhe 85, 80, 75 ja 70 vuotta täyttävien keravalaisten yhteisessä syntymäpäiväjuhlassa seurakuntakeskuksessa syksyllä 2023:

Hyvät syntymäpäiväsankarit kumppaneineen.

Haluan puhua teille lyhyesti aiheesta, jonka uskoisin olevan lähellä teitä kaikkia – puhun hyvän ikääntymisen taidosta ja kauneudesta.

Vanhetessamme on luonnollista, että meillä on huolia ja epävarmuutta siitä, mitä on edessä. Ikääntyminen on merkittävä matka, joka tarjoaa meille mahdollisuuden omaksua elämä ainutlaatuisella ja syvällisellä tavalla.

Hyvässä ikääntymisessä on kyse paljon muusta kuin vain vuosien kulumisesta; kyse on elämästä, joka on täynnä kokemuksia, merkitystä ja täyttymystä. Kyse on siitä, että ikääntymisprosessia ei pidetä taantumana, vaan mahdollisuutena kasvuun, viisauteen ja itsensä löytämiseen.

Ikivanhan sanonta sen tiivistää "ikä on vain numero".

Entä jos onkin niin, että parhaat vuodet ovat edessämme, eivät takanamme?

Kiittäessämme kuluneista vuosikymmenistä tunnustamme, että ikääntyminen on monilta evätty etuoikeus. Elämä ei ole vain meidän käsissämme. Elämä on arvaamaton matka, jonka huomisesta en tiedä.

Koska entistä ei enää ole, eikä huomisesta ole mitään varmaa tietoa, niin voisimmeko löytää tästä hetkestä elämäämme onnen, tyytyväisyyden ja merkityksen? Ehkä tämä hetki kirkossa, voi olla erityinen hetki meille kaikille. Hetki pyhässä tilassa, kirkossa, katse kohti alttaria.

Kyse on nykyhetken omaksumisesta, menneisyyden vaalimisesta ja tulevaisuuteen katsomisesta toivon ja luottamuksen kanssa.

Me synnymme tähän maailmaan hauraina ja heikkoina, ja useimmiten sellaisina meidän on myös tästä maailmasta poistuttava. Tämä kaikki tapahtuu Jumalan rakastavan katseen alla, joka ulottuu ajallisten rajojen toiselle puolelle. Jatkaessamme tätä merkittävää matkaa, tehkäämme se armollisesti, sitkeästi ja syvästi arvostaen ikääntymisen kauneutta.

Ikääntykäämme kaikki armollisesti ja arvokkaasti löytäen iloa, tyytyväisyyttä ja täyttymystä elämän jokaisessa hetkessä.

Onnittelen teitä, tänä vuonna 85, 80, 75, 70 vuotta täyttävät seurakuntamme jäsenet.

Hyvää syntymäpäivää ja hyvän Jumalan huolenpitoa elämäänne omastani ja Keravan seurakunnan puolesta!

Markus Tirranen
Keravan seurakunnan kirkkoherra

Markus Tirranen
Markus Tirranen
kirkkoherra
Soittopyynnöt kirkkoherranviraston kautta, p. 040 687 7840 tai p. 0400 378 087
PL 134
04201 Kerava

Olen ollut Keravan seurakunnan pappi vuodesta 2007. Kirkkoherrana olen toiminut vuoden 2019 alusta alkaen. Tällä hetkellä toimin myös Tuusulan rovastikunnan lääninrovastina.

Johtamistapaani kuvailen sanalla palveleva johtajuus. Ihmisenä minua kuuvaavat parhaiten sanat määrätietoinen, energinen ja vakuuttava.

Vapaa-aikani annan perheelle, harrastuksille ja ystäville. Jokapäiväisen liikunnan avulla pysyn kunnossa ja jaksan työelämässä virkeänä. Olen myös sivutoiminen Personal trainer ja valmennan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia.

Mottoni on positiivareilta lainattu: "Asenne ratkaisee. Aina!"

2023-10-06 12:25:00.0