Reformaatioviikko huipentaa merkkivuoden

Kari Kopperi

Lokakuun viimeisenä päivänä tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi kuuluisat 95 teesiään ja laittoi liikkeelle luterilaisen kirkon syntyyn johtaneen tapahtumaketjun. Tätä tapahtumaa muistetaan Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakuntien tilaisuuksissa reformaatioviikolla 31.10.–5.11.

Reformaation merkkivuosi, jota on vietetty Armoa-teemalla, huipentuu viikon päätteeksi sunnuntaina vietettävään uskonpuhdistuksen muistopäivään ja messuun kirkoissa.

Keravalla teemat näkyvät reformaatioviikolla viikkomessuissa, kerhoissa ja ryhmissä ja erityisissä tilaisuuksissa. Senioritiistaissa 31.10. klo 13 Keravan seurakuntakeskuksessa on vieraana Kirkon koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi. Hän pohtii puheenvuorossaan, mikä Lutherissa innostaa. Tilaisuus alkaa klo 12 lounasmahdollisuudella (hinta 7 €) ja seurakunnan tarjoamilla pullakahveilla.

Keravan ja Tuusulan seurakunnat järjestävät yhteistyössä Bach-konsertin perjantaina 3.11. klo 19 Keravan kirkossa ja sunnuntaina 5.11. klo 18 Tuusulassa Paijalan kappelissa. Konsertissa esiintyvät sopraano Hanna Lammi, altto Heli Kaasalainen, tenori Eero Hartikainen, basso Janne Kaksonen ja Irina Niskala, urut, sekä Kamariorkesteri Castor et Pollux sekä kamarikuorot Oremus ja Sonores, johtaa Tapio von Boehm. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 10 €.

Järvenpäässä reformaatioviikolla muistetaan Martti Lutheria joka ilta eri tilaisuuksissa, joissa voi myös naulata oman teesinsä. Muun muassa Kirkonkulman nuortentilassa on maanantaina 30.10. klo 18 perheiden ilta, jossa aikuiset pohtivat Lutheria ja lapset askartelevat.

Keskiviikkona 1.11. klo 18 Järvenpään seurakuntasalissa käydään keskusteluja teemalla Yhteys yli kuoleman rajan. Keskusteluja virittelevät perhetyöntekijät Liisa Tuovinen ja Matti Särkkä, seurakuntapastori Petri Repo ja teologiharjoittelija Minna Teräväinen. Uskonpuhdistuksen muistopäivän konsertti on sunnuntaina 5.11. klo 18 Järvenpään kirkossa. Konserttiin on vapaa pääsy.

Keravan seurakunnan kaikki reformaatioviikon tapahtumat löydät täältä.

Kuvassa Senioritiistain 31.10. luennoitsija, Kirkon Koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi

2017-10-23 16:05:22.0