Ystäväksi yksinäiselle

kaksi sauvakävelijää kävelee rinnakkain selin kameraan syksyisessä maisemassa.

Lähimmäispalveluun etsitään vapaaehtoistyöntekijöitä Keravalla. Ystävän tehtävään riittävät aivan tavallisen ihmisen taidot.

”Keravalla on paljon ihmisiä, jotka kaipaavat elämäänsä ystävää. Lähimmäispalvelu välittää vapaaehtoisia ystäviä ystävää tarvitseville keravalaisille. Lähimmäispalvelun vapaaehtoisena saa itselleen sisältöä elämään, uuden ihmiskontaktin, hyvää mieltä sekä tunteen, että on tärkeä jollekin ihmiselle,” kertoo Keravan seurakunnan diakoniatyöntekijä Kirsi Helin, joka vastaa Lähimmäispalvelusta Keravalla. ”Tärkeintä on, että on kiinnostunut toisesta ihmisestä ja jaksaa kuunnella ja jutella. Mitään erityistaitoja ei tarvita.”

Helin kertoo, että jokaisella vapaaehtoisella on oma vakituinen asiakas, jonka hän tapaa kerran viikossa tai kahdessa viikossa. Tavoitteena on, että vapaaehtoisuus kestäisi useita kuukausia, parhaimmillaan jopa vuosia. Asiakkaat ovat erilaisissa elämäntilanteissa olevia eri-ikäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat elämäänsä vapaaehtoista ystävää. Usein taustalla on yksinäisyys, joka voi johtua esimerkiksi siitä, ettei ole uudelle paikkakunnalle muuttaessa löytänyt ystäviä. ”Osalla asiakkaista voi olla sairaus, joka estää yksin liikkumisen ulkona. Voi olla muistin heikkenemistä, mutta se ei vielä lainkaan vaikuta vuorovaikutukseen, vaan jutella voi aivan normaalisti”, Kirsi Helin kertoo. ”Ja onhan se aina mukavampaakin ulkoilla kaverin kanssa kuin yksin.”

Asiakkaan kanssa voi hänen kotonaan jutella ja mahdollisesti kahvitella tai ulkoilla tai sekä ulkoilla että kahvitella. On myös mahdollista tehdä yhdessä jotain, joka kiinnostaa molempia, esimerkiksi käydä konsertissa, taidenäyttelyssä tai kirkossa. Helinin mukaan jotkut ovat askarrelleet ja leiponeetkin yhdessä. ”Siitähän se riippuu, mistä molemmat ovat kiinnostuneita ja sen mukaan toimitaan.”

Kirsi Helin kertoo, että hän tapaa etukäteen sekä asiakkaat että vapaaehtoistyöntekijät ja on myös mukana ensimmäisellä tapaamisella, kun sopiva pari on löytynyt. ”Monelle ihmiselle vapaaehtoisen käynti on asia, jota kovasti odotetaan. Voihan olla niin, että kotona ei käy ketään, jonka kanssa rauhassa jutella ja joka jaksaisi kuunnella. Käynnit kestävät yleensä noin kaksi tuntia ja niiden aikana on mahdollisuus kokea yhdessä hienoja hetkiä. Voin sanoa, että vapaaehtoisen merkitys asiakkaan elämässä on merkittävä ja parhaimmillaan asiakkaan vointi ja jopa kunto saattaa kohentua. Ja jos ulkoillaan, niin voi siinä omakin kunto kohentua”, Kirsi Helin sanoo.

Vapaaehtoisille järjestetään tee-iltoja, joissa voi jakaa kokemaansa sekä tavata toisia Lähimmäispalvelun vapaaehtoisia. Kaikille seurakunnan vapaaehtoistyöntekijöille myös tarjotaan muun muassa virkistystä ja koulutusta. Seurakunnan työntekijä tukee vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka voivat aina olla yhteydessä, jos jokin tapaamisissa jää mietityttämään tai asiakkaan tilanne muuttuu.

Helin kertoo, että vapaaehtoisista on koko ajan pulaa ja asiakkaita on jonoksi asti. ”Kannustaisin rohkeasti mukaan, tässä on hieno mahdollisuus hankkia jotain uutta omaan elämään ja tuoda iloa sekä omaan että toisen elämään.”

Kyselyt ja ilmoittautumiset: diakoniatyöntekijä Kirsi Helin, 0400 378 011, kirsi.helin@evl.fi Voit ilmoittautua myös vapaaehtoistyo.fi-sivuston kautta.

Kirjoitus on julkaistu Kirkonmäeltä-palstalla 16.-17.1.2021 Keski-Uusimaa Viikko-lehdessä sivulla 9.

2021-01-18 10:48:00.0