Uutisia Keravan seurakunnan tukemasta kansainvälisestä työstä maailmalla

Kevään aikana Keravan seurakunnassa on ollut paljon lähetysaiheisia tilaisuuksia, joissa on saatu ajankohtaista tietoa ympäri maailmaa tehtävästä työstä. On ollut mahdollista kuulla, miten Kylväjä tukee burjaattikristittyjä, nähdä kuvin ja kuulla Sarigim –järjestön työstä eri taustaisten lasten parissa Jerusalemissa, saada tietoa Mission Europe –järjestön työstä ja kuulla kokemuksia Etiopian kirkon kasvusta. Seurakuntalaisemme ovat tuottaneet tätä laadukasta sisältöä ja paljon muutakin, lisää on tulossa ensi syksynä. Kiitos heille omistautumisesta asialle ja siitä työtä, jota he ovat tehneet. Heidän ansiostaan kenen tahansa on ollut mahdollista tulla kuulemaan näistä tärkeistä ja mielenkiintoisista aiheista.

Tällä sivulla uutisia sopimuskohteissa tehtävästä työstä.

Seurakunnallamme on yhteistyösopimuksia lähetysjärjestöjen kanssa. Tätä työtä tuetaan taloudellisesti, rukouksin ja tiiviissä vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.

Maria Ochieng: Kenian orpotyö
Markus Aitamäki: Inkerin kirkko
Niko ja Marija Ijäs: pakolaistyö Kreikassa

Maria Ochieng: Kenian orpotyö

Tänä keväänä meillä oli vieraana Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen työntekijä Marja Ochieng. Hän työskentelee Keniassa orpotyön hankkeessa ja seurakuntamme on tukenut tätä työtä vuodesta 2020.

Orpotyössä kevään aikana kaikki hankkeessa mukana olevat peruskoululaiset saivat uudet koulukengät. Lisäksi heille annetaan rahaa uuden koulupuvun hankkimiseen, joka maksaa noin 30-50 euroa. Ilman koulupukua koulua ei voi käydä. Kenkiä varten diakonissa Mary oli leikannut pahvista jokaisen lapsen jalkapohjan kuvan, varmistaakseen että kaikki saavat oikean kokoiset kengät. Tänä vuonna hankkeessa on aloittanut lukiossa ja ammattikoulussa nuoria. Olisitko sinä kiinnostunut tukemaan Kenialaista nuorta elämässä ja koulunkäynnissä? Lapsista ja nuorista huolehditaan aikuisuuteen saakka ja tavoite on, että kaikki saisivat ammatin. Hankkeessa on autettu myös kodin eli savimajan rakentamisessa niille lapsille, joilla ei ole kotia tai joiden koti on huonossa kunnossa. Rukoillaan näiden köyhistä köyhimpien lasten puolesta.

ihmisiä rakentamassa taloa.

Markus Aitamäki: Inkerin kirkko

Markus Aitamäki vieraili lähetyksen toimikunnassa Keravalla huhtikuussa. Lähetyksen toimikunta on kirkkoneuvoston asettama toimikunta, jonka tehtävänä on olla mukana suunnittelemassa seurakunnan yhteistyösopimuksia lähetysjärjestöjen kanssa. Sopimukset hyväksyy kirkkoneuvosto.
Markus Aitamäki on aloittanut 1.5.2023 Inkerin kirkon kutsusta ja pyynnöstä kirkon lähetysosaston johtajana. Markuksella on nyt uusi tehtävä, alueellisesti suuri, ja myös siihen liittyvät uudet tehtävät ovat laajat ja osa entisistä tehtävistä. Edelleen hän toimii Kananlähetyksen aluekoordinaattorina.

Uuden työn tehtäviin kuuluu muun muassa Inkerin kirkon lähetystyön koordinointi ja seurakuntien tavoittavan työn kehittämisen tukeminen sekä uusien seurakuntien tukeminen. Tehtäviin liittyy myös kirkon lähetyskasvatuksen ja –koulutuksen kehittäminen. Lähetysosastoon kuuluu sihteeri ja komitea, jonka kanssa Markus työskentelee.  Markus kertoo olevansa innoissaan uudesta tehtävästä, vaikka tehtävää on paljon. Jäämme myös täällä Keravalla mielenkiinnolla kuulemaan, miten työ kehittyy ja rukoilemme Inkerin kirkon puolesta ja pyydämme Jumalan siunausta Markuksen uuteen tehtävään.

Niko ja Marija Ijäs: pakolaistyö Kreikassa

Niko ja Marija Ijäs ovat Kylväjän työssä Kreikassa. He tulevat syksyllä kertomaan työstän. 4.5.2023 kirjeessään Niko kertoo, että Suomesta on ollut nuoria vierailemassa ja pelaamassa jalkapalloa yhdessä paikallisten kanssa. Niko vastaa yhdessä kahden muun kanssa urheilutyöstä ja kesäleirikausi on aluillaan. Marija taas toimii paikallisten pakolaistaustaisten naisten kanssa.

Ijästen perheessä on viisi lasta. joten kädet on varmasti työtä täynnä. Ijäkset tulevat Suomeen kesän lopulla. 3.9.2023 sunnuntaina Keravan kirkossa pidettävän messun jälkeen pidetään tilaisuus tilaisuus Keravan seurakuntakeskuksessa. Tarjolla keittolounas ja Ijäkset kertovat työkaudestaan Kreikassa. Tule kuulemaan ja tapaamaan heitä.

jalkapallopeli käynnissä.

Lisäksi seurakunnalla on yhteistyösopimukset Medialähetys Sanansaattajien ja Suomen Pipliaseuran kanssa. Tuemme heidän työtään Intiassa, mediatyötä Namibiassa, raamatunkäännöstyötä ja lukutaitotyötä eteläisessä Afrikassa.
Suomen Lähetysseuran kanssa on solmittu palvelusopimus, joss on useampi kohde: Omanissa Al Amana –keskus, ympäristöpankki ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten tuki Lähi-Idässä ja Senegalissa.

kansainvälisen työn sihteeri Petra Teittinen

Ota yhteyttä

kansainvälisen työn sihteeri, secretary for international and multicultural affairs

Ajankohtaista

30.7.2023 klo 10 Keravan kirkossa alkavan messun jälkeen kirkkomehuilla voit tulla kuulemaan Suomen Lähetysseuran viestinnän asiantuntija Heli Vuohelaista. Hän kertoo Senegalin luterilaisen kirkon työstä ja siellä tehtävästä seurakunnan tekemästä auttamistyöstä.
Jos et pääse messuun niin Heli on myös Katupappilan Olohuoneessa 9.8.2023 kello 11.00.